20 januari 2020

Jaagt deze robot de servicekosten omlaag?

Zo wordt de trapoverhuiving naar het tramperron van Utrecht Centraal voortaan gereinigd door een robot. Het station van Utrecht is het grootste gecombineerde bus-, tram, en treinstation van Nederland, iedere dag reizen er meer dan 170.000 passagiers van en naar Utrecht. Met de robottechnologie is het reinigen veilig en efficiënt zonder dat reizigers er hinder van ondervinden.

Reacties
Stefan Spanjer, directeur KITE Robotics, is blij met het resultaat in Utrecht. “We hebben de robot aangepast aan de specifieke wensen en eisen van de opdrachtgever en gezamenlijk zijn we tot dit prachtige resultaat gekomen. We bedanken de Gemeente Utrecht en de NS voor het in ons gestelde vertrouwen. De gemeente heeft in een vroeg stadium al nagedacht over het efficiënt en effectief schoonmaken van een complex object en is daarmee een voorbeeld voor iedereen. De robot creëert onder veilige omstandigheden schone gebouwen,
zodat de leef- en werkomstandigheden er voor iedereen op vooruit gaan en kosten worden bespaard.”

Alexander Schütte van de gemeente licht toe: “De reiziger staat centraal in onze filosofie. Hij ondervindt nu geen hinder van hoogwerkers en dergelijke en kan comfortabel van A naar B reizen. We hebben nu niet alleen een hoogwaardige verbinding gerealiseerd van de stationshal naar het tramperron maar hij blijft ook schoon. In de complexe omgeving van het station biedt de reinigingsrobot uitkomst. We zijn uiterst content met de
toepassing.”

Achtergrond
KITE Robotics is gespecialiseerd in het vervaardigen van robots voor het reinigen van gevels en daken van gebouwen op een snelle, precieze, veilige en kostenbesparende wijze. KITE Robotics werkt samen met de Universiteit Twente en heeft al diverse awards in ontvangst mogen nemen, zo heeft het bijvoorbeeld onlangs de Van Wijnen Innovatie Award gewonnen.